4.2 Mening of feit

Stap 2: Is het een mening of een feit?

We gaan nog een stapje verder. Wist je dat de mening van één persoon geen feit hoeft te zijn? Soms kan één mening van een willekeurig persoon ervoor zorgen dat jouw zelfvertrouwen in elkaar zakt als een kaartenhuis. Dit moeten we voortaan zien te voorkomen, want hierdoor kan jij simpel gezegd niet groeien.

Misschien klinkt het raar, maar soms moet een mening het ene oor in en het andere oor uit. Stel, van de 100 mensen is er één persoon met een negatieve mening, dan onthouden wij die ene mening in plaats van die van de andere negenennegentig. Zonde, want hierdoor doen wij ons zelf zó tekort.

3. Welke meningen zijn in je geheugen gegrift?

Maak voor jezelf een lijst met zowel positieve als negatieve meningen. Naast elke negatieve mening, moet je ook een positieve opschrijven. Deze twee meningen hoeven geen overeenkomsten met elkaar te hebben. De lijst moet qua aantal gelijk zijn. Schrijf nu alles op wat in je opkomt. 

4. Welke meningen zijn nu nog van toepassing? 

Een mening van bijvoorbeeld 10 jaar geleden, behoort nu tot het verleden en kun je nu niet meer aanpassen. Een mening van een week geleden kun je nu nog veranderen. Zet een streep door de ‘verouderde’ meningen die toch niet meer van toepassing zijn.

5. Maak een to-do lijstje

Welke punten kun je dit jaar verbeteren qua eigen ontwikkeling? Moet je bijvoorbeeld bepaalde taken uit handen gaan geven om je bedrijf nieuw leven in te blazen? Of moet je wellicht een nieuwe opleiding gaan volgen waardoor je nóg meer kennis kan vergaren?  Of… Oftewel wat heb jij nodig om te groeien, waardoor je meer zelfvertrouwen kunt krijgen?