1.1 Hoe?

Leer anders denken…

Wist je dat er veel ondernemende experts zijn die oprecht een grote hekel hebben aan het vak ‘presenteren’. Jij ook of ben je ondertussen al iets anders over het vak gaan denken? Het idee alleen al om een presentatie voor publiek te geven, een video op te nemen of een podcast in te spreken kan bij heel wat specialisten ervoor zorgen dat er rillingen over hun hele lijf lopen. Ken jij dit gevoel ook?

Tegenwoordig hoor je iedereen zeggen dat je aan je ‘eigen zichtbaarheid’ moet werken. Zowel zichtbaarheid off- als online vergroten is een must. Alleen als je er echt een hekel aan hebt, hoe kan je dat dan wel doen? Als jij je hierin herkent, wil ik een aantal redenen met je delen. Wellicht gaat jouw kijk op het ‘presentatie vak’ hierdoor veranderen.

5 Voordelen: waarom je ook anders naar presenteren mag kijken:

Wist je dat de angst die je vroeger hebt opgedaan, nu niet meer van toepassing hoeft te zijn. Jij bent immers niet meer het kind dat verplicht een boekbespreking of spreekbeurt moet houden. Weet je dat nog? Het kan heel goed zijn dat jij hierdoor een “deuk” hebt opgelopen.

Stel, het voelde vroeger niet goed of je hebt negatieve opmerkingen gehad, dan heb je een deuk opgelopen die steeds verder is gaan groeien. Deze deuk krijg je niet 1,2,3 uit je gedachten en herinneringen. Alleen ondertussen ben jij een expert geworden, waardoor de deuk van vroeger nu niet meer van toepassing hoeft te zijn.

Wist je dat jouw doelgroep, jou nodig heeft om zich verder te ontwikkelen in jouw vakgebied. Er zijn nog zoveel mensen en zeker jouw potentiële klanten die jouw kennis goed kunnen gebruiken. Zij zullen figuurlijk aan je lippen hangen als jij een presentatie gaat geven. Jij kunt hun verder helpen met hun problemen.

Wist je dat jij jouw zichtbaarheid online kan vergroten, door het opnemen van video’s en/of podcast afleveringen. De (nog) onbekende potentiële doelgroep kan jou dan gemakkelijker online vinden, door te zoeken op de titels van je opnames. Zonder dat zij wellicht weten van jou bestaan, kunnen zij nu bij de opnames komen en van jouw publiek > jouw klant worden. Je zichtbaarheid vergroten kan zeker de stap zijn die je nodig hebt om nog meer klanten te werven voor je bedrijf.

Wist je dat je leert te spreken over je eigen vakgebied, waardoor je steeds gemakkelijker kunt spreken. Door hardop te praten, ga je leren hoe leuk het is om over je eigen vakgebied te spreken. In het begin kan dit absoluut zoeken zijn, wat je nu wel of niet wil behandelen. Voor welke vakjargon woorden moet je opletten omdat je doelgroep deze woorden niet kent. In jouw eigen koppie is de inhoud duidelijk, want jij doet niets anders dan bezig zijn met dit vak. Alleen jouw doelgroep heeft er moeite mee, omdat zij hebben nieuwe informatie nodig om door te groeien.

Wist je dat niemand de inhoud van jouw tekst kent, waardoor het niet uitmaakt of je iets vergeten bent te zeggen. Ken je dat, dat je niet tevreden bent omdat je een belangrijk zinnetje bent vergeten. Dit kan zomaar de reden zijn waarom je jouw video opnieuw opneemt en vervolgens tot de conclusie komt dat deze versie (met het zinnetje) niet beter is dan de eerste.

Jouw perfectionisme neemt een loopje met je, waardoor je weer opnieuw gaat opnemen. Alleen tijdens de tweede opname zit je er minder goed in dan in de eerste. Dit heeft met de herhaling van je tekst te maken. In 9 van de 10 keer zal de eerste opname ook gelijk de beste zijn. Vergeet ook niet dat jouw publiek, de kijkers in dit geval, ook jouw teksten niet kent. Zij zullen (als jij dit niet verklapt) niet weten dat zij één zinnetje niet gehoord hebben.