De voordelen

De Kop Onderdelen

  • Verrassende opening
    Start je video met een spontane en energieke inleiding. De kijkers worden hierdoor positief verrast, waardoor ze gestimuleerd worden om aandachtig naar je te luisteren. Je maakt ze nieuwsgierig naar meer!
  • Jezelf voorstellen
    Introduceer jezelf kort en laat weten wat je expertise en je vak is. Leg het er niet te dik bovenop, want dat zullen de kijkers je niet in dank afnemen. De kijkers bekijken je video immers voor zichzelf dus stel hen dan ook centraal. 
  • Over welk onderwerp gaat jouw video?
    Deel je presentatie onderwerp  doel met de kijkers. Zo weten zij wat ze kunnen verwachten.

1. De inleiding van je video

Wanneer je de video begint is het goed om te starten met een verrassende opening. Laat ze direct nieuwsgierig worden over de inhoud van je video.

Verrassende inleidingen zijn:

1. Spreuk en/of gezegde
2. Open vraag
3. Citaat
4. Stelling
5. Waargebeurd verhaal
6. Ervaring delen
7. Grap

8. Metafoor 

9. Anekdote
10. Actualiteit
11. Raadsel
12. Quiz: waar of niet waar
13. Schets de pijnpunten
14. Eigen verhaal delen
15. Herinnering

Tijdens de inleiding krijgen de kijkers meteen een eerste indruk van jou en de presentatie. Wees hier bewust van, want je eerste indruk kun je niet overdoen.

Een oude wijsheid zegt: 
‘De eerste indruk is beslissend, de laatste beklijft!’

Welke inleiding spreekt jou het meeste aan?

................................................................................................................................................

Hoe wil je de video openen?

................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................

2. Jezelf voorstellen als ondernemende expert 

‘Wie ben jij als ondernemende expert?’

Voor de kijkers heeft het een meerwaarde om te weten met wie zij het genoegen hebben. Dit versterkt dan ook meteen de vertrouwensband die jij hebt of gaat opbouwen met ze.

Over het algemeen willen sprekers teveel vertellen. ‘Vertel alleen relevante informatie die de kijkers over jou wil weten’. Meer hebben zij niet nodig en zo kun je sneller doorgaan naar het gedeelte dat echt belangrijk is voor de kijkers: jouw waardevolle informatie.

Je kunt jezelf het beste voorstellen door middel van de antwoorden die je geeft op deze vijf vragen:

Jezelf voorstellen:
1. Wat is jouw naam en die van je onderneming?
2. Wat is jouw expertise?
3. Welke doelgroep help je?
4. Waarmee help jij die doelgroep?
5. Wat verandert er voor je klanten?

Jezelf voorstellen:
1. Wat is jouw naam en die van je onderneming?

2. Wat is jouw expertise?

3. Welke doelgroep help je?

4. Waarmee help jij die doelgroep?

5. Wat verandert er voor je klanten?

Gebruik deze antwoorden om een goed verhaal over jezelf te bedenken. Ik ben zo vrij geweest om mijn eigen voorbeeld hieronder te plaatsen, zodat je een idee hebt wat ik bedoel.

''Als presentatiecoach help ik jou, als ondernemende expert met jouw presentatievaardigheden voor zowel op het podium, in een video of tijdens het inspreken van je podcast. Door voldoende zelfvertrouwen te creëren en plezier erin te krijgen kan iedereen E.C.H.T. leren presenteren.''

Dit is in principe alles wat je over jezelf hoeft te vertellen tijdens de video. Natuurlijk mag je er nog meer aan toevoegen, maar vraag jezelf altijd af: is dit relevant voor de kijkers?

Stel jezelf de vijf volgende vragen:

1. Wat is de naam van jou en je onderneming?

................................................................................................................................................

2. Wat is jouw expertise?

................................................................................................................................................

3. Welke doelgroep help je?

................................................................................................................................................
................................................................................................................................................

4. Waarmee help jij je doelgroep?

................................................................................................................................................
................................................................................................................................................

5. Wat verandert er voor je klanten?

................................................................................................................................................
................................................................................................................................................

Maak van deze vijf antwoorden een mooie tekst over wie jij bent en wat je doet

................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................

3. Je onderwerp delen

Nog voordat je echt begint aan de eerste onderdeel deel je eerst het onderwerp van je presentatie.

De voordelen:

  • De kijkers weten precies waar ze aan toe zijn
  • Je komt als spreker professioneel over
  • De kijkers worden nieuwsgierig naar meer

Hoe ga jij jouw onderwerp delen met de kijkers?

.................................................................................................................................
.................................................................................................................................
.................................................................................................................................