0% Complete
0/34 Steps

5 Formuleer je boodschap Copy

  • Uitleg 
  • Wat is een boodschap?
  • De regels

Wat is een boodschap & wat zijn de regels


1. Formuleer je boodschap

1. Wat wil jij meegeven aan de kijkers?
Wat is volgens jou het belangrijkste waar de kijkers wat mee moeten doen? Denk eens aan je eigen opgestelde doel en omschrijf jouw boodschap in je eigen woorden.

................................................................................................................................................
................................................................................................................................................

2. Welke activerende woorden horen bij jouw boodschap?
Brainstorm over de geschikte woorden. Deze woorden kun je voor meerdere doeleinden gebruiken.

................................................................................................................................................
................................................................................................................................................

3. Schrijf de boodschap met eigen gekozen activerende woorden op
Het kan makkelijker zijn om in het klad het één en ander op te schrijven en alvast te bedenken wat je allemaal wil zeggen tijdens jouw video.

................................................................................................................................................
................................................................................................................................................

4. Waarin kunnen de kijkers zichzelf herkennen?

................................................................................................................................................
................................................................................................................................................

5. Maak nu je boodschap kort en krachtig en schrijf het op in één zin

................................................................................................................................................
................................................................................................................................................

6. Formuleer je de boodschap gericht naar de kijkers toe

................................................................................................................................................
................................................................................................................................................

2. Herhaal de boodschap nooit letterlijk

De kijkers houden ervan om naar jou te luisteren. Jij bent namelijk over je expertise aan het spreken waarin zij misschien wel geïnteresseerd zijn.

Het is vaak zo dat de kijkers maar een gedeelte van je videopresentatie onthoudt, omdat hij/zij veel informatie te verwerken krijgt. Wanneer je als spreker enthousiast bent over je expertise en heel veel informatie deelt kan dit nog wel eens teveel informatie zijn. De kijkers willen graag dat je, je informatie nogmaals kort en bondig herhaalt, maar wel met andere woorden dan je eerder gebruikt hebt. De onderstaande quote verwoordt precies wat ze denken:

Quote’ Wij willen eenzelfde verhaal wel eens tweemaal vertellen, maar nooit meer dan eenmaal horen.’’

– William Hazlitt

Wat wij als kijker wel willen is:
De boodschap met dezelfde strekking horen op een andere manier en met andere woorden. Alleen op deze manier kunnen wij jouw boodschap onthouden!

Formuleer je boodschap op een aantal verschillende manieren

1.................................................................................................................................
2.................................................................................................................................
3.................................................................................................................................

Vul ze allemaal in. Je gebruikt ze waarschijnlijk niet allemaal, maar door ze nu te formuleren kun je ze in de toekomst eens terug zoeken en gebruiken.