4 De Staart Copy

De Staart Onderdelen

  • Samenvatting
    Bij elke presentatie is het goed om af te sluiten met een samenvatting. Maak een samenvatting van ongeveer vijf zinnen. Herhaal je boodschap met andere woorden dan in de romp, want de kijkers houden niet van herhaling!
  • Algemene vragenronde
    Deze ronde kan je heel goed doen wanneer je een live video opneemt. Anders kun je altijd vertellen over de optie onder de video. Op Social media & YouTube bijvoorbeeld kan je onder elke video reageren. Zo krijg jij ook weer de mogelijkheid om weer terug te reageren.
  • Pitch-Sale & Call-To-Action
    Introduceer kort een gerelateerd product en geef ze een actie waar ze meer informatie hierover kunnen vinden.
  • Afsluiter
    Sluit de video krachtig af. Wat worden de laatste woorden die jij deelt met de kijkers?

1. De samenvatting

Probeer je presentatie samen te vatten in ongeveer vijf zinnen. Voor de meesten kijkers vallen er tijdens de samenvatting puzzelstukjes op zijn plaats. De kijkers onthouden de informatie beter wanneer ze het nog een keer horen.

De vijf zinnen moeten het volgende bevatten:

  • De hoogtepunten
    Gebruik geen lijsten of opsommingen van woorden, want dan ben je de aandacht van de kijkers kwijt. Je zit aan het einde van je presentatie en de concentratie raakt op.

  • De algemene boodschap
    Je boodschap is datgene waarvan je wil dat de kijkers het onthouden. Het is belangrijk om een duidelijke boodschap te formuleren, want hier draait het immers allemaal om.

Hoe ga jij nogmaals je boodschap formuleren? Je kunt altijd gebruik maken van een metafoor, oneliner of de kernboodschap in andere woorden communiceren. Alles wat je vertelt in de staart moet je proberen met andere woorden te vertellen in de romp. Mensen houden niet van herhaling.

De samenvatting van de presentatie

................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................

2. De algemene vragenronde

Met de algemene vragenronde kunnen de kijkers de laatste vragen aan jou stellen. Er kunnen namelijk altijd onduidelijkheden zijn die hierdoor opgelost kunnen worden.

Tijdens een LIVE video kunnen ze het rechtstreeks aan je vragen en anders kunnen zij onder de gepubliceerde video een reactie plaatsen.  Jij kan dan vervolgens weer op hun bericht reageren. Zo kunnen zij toch nog vragen aan je stellen.

Voor de algemene vragenronde hoef je, je verder niet voor te bereiden. Het enige is dat je het niet moet vergeten te vragen.


3. Pitch-Sale & Call-To-Action

Je kan ervoor kiezen om tijdens de Pitch-Sale gedeelte over een gerelateerd product te vertellen. Geef ze ook meteen een Call-To-Action waar ze meer informatie hierover kunnen vinden.

Werk je Pitch-Sale uit
Denk aan de naam, de voordelen, de pijnpunten van je klant en eventuele korting van de dag. Voeg hier ook een Call-To-Action direct aan.

................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................

4. De Afsluiter

Wanneer alle woorden gezegd zijn, zijn we toegekomen aan het einde van je video. 

Sluit af met krachtige woorden!
Je kan er ook voor kiezen om te eindigen met een opdracht. Meld je aan, lees mijn e-book, lees mijn nieuwe blog, etc.

................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................