Als presentatietrainer ben ik een groot voorstander van het stellen van een doel. Iedereen heeft een focus nodig. Focus om gericht te werk te gaan, te weten waar de finish is en vooral te weten wanneer je deze hebt bereikt.
Je kunt jouw doel op verschillende manieren bepalen. Deze manieren bestaan vaak uit meerdere stappen die je afgaat, voordat je überhaupt een doel kan stellen. Ik hou van kort en krachtig en daarom heb ik een manier bedacht om jouw doel in drie stappen te bepalen.
De 3B stappen
Stap 1: Een doel bepalen
Stap 2: Hoe ga je dit doel behalen?
Stap 3: Wanneer heb je jouw doel bereikt?
De 3B methode maakt het bepalen van een doel overzichtelijk, realistisch, specifiek en meetbaar.
- 3B's
- De voordelen
- De regels
De voordelen en de regels van de 3b's
Een doel stel je voor jezelf. Je stelt een doel, zodat je, je volledig gefocust op je werk kan richten. Het stellen van een doel heeft nog meer voordelen en die lees je hieronder
De voordelen van een doel dat je formuleert volgens de 3B’s
Gericht werken/focus
Door een doel op te stellen krijg jij meer focus voor jezelf, je onderneming en je video. Jij weet namelijk precies waar je naartoe wil, wat je allemaal kunt behalen en hoe trots op jezelf kunt zijn als je, je doelen behaald hebt.
Efficiënt werken
Door naar een doel toe te werken weet je ook wat je er allemaal voor moet doen. Door de acties vooraf te bepalen kun je effectief te werk gaan. Je hebt als het ware een checklist die je moet afvinken, voordat je met het opnemen van jouw video begint.
Tijd gebonden
Tijdens het stellen van je doel stel je ook een tijdslimiet vast. Doordat je, jezelf aan een tijd bindt weet je wanneer je welke punten af moet hebben en werk je zo naar de deadline toe.
Meetbaar
Je doel moet altijd meetbaar zijn. Zo weet je precies wanneer je, je doel behaald hebt. Ook wanneer je, je doel niet hebt behaald kun je terugkijken hoe dit heeft kunnen gebeuren en hoe je het de volgende beter kunt doen.
Zelfvertrouwen
Een doel behalen is een ongelofelijke boost voor je zelfvertrouwen. Let er wel op dat je een realistisch doel stelt waarvan je ook weet dat het kunt behalen. Als jij het doel te moeilijk maakt voor jezelf is het ook erg lastig om je doel te behalen.
Voordat ik begin met de uitleg over hoe de 3B’s echt in elkaar zitten vertel ik je eerst de regels. Het is namelijk belangrijk dat jij je aan deze regels houdt. Hieronder kun je de zeven regels lezen en dan begrijp je waar ik het over heb.
De 7 regels voor de 3B’s doelstelling:
1. Wees lief voor jezelf
Tegen iedereen die ik coach of train zeg ik altijd: wees lief voor jezelf. Wij zijn vaak zelf onze grootste vijand en dat kan ‘gevaarlijk’ zijn. Als je jezelf wil verbeteren en wil groeien is het belangrijk lief voor jezelf te zijn.
2. Realistisch
Blijf bij elke stap van de 3B’s realistisch. Op het moment dat je de lat te hoog legt voor jezelf behaal je, je doel niet. Wees eerlijk en bekijk of je doel ook daadwerkelijk haalbaar is.
3. Meetbaar
Elke ‘B’ moet zichtbaar zijn voor jezelf. Zo kan je aantonen of je, je doel behaald hebt of niet. Zo kan je ook je groei zien of bekijken waar verbetering nodig is.
4. Resultaatgericht
Het doel dat je bepaalt moet natuurlijk wel resultaatgericht zijn. Zorg er altijd voor dat je winst (geen geldbedrag, maar een tevreden kijker) en je doel past bij je onderneming.
5. Specifiek
Formuleer je doel zo concreet mogelijk. Hoe korter hoe krachtiger!
6. Spreker gebonden
Zorg ervoor dat het doel dat je opstelt gericht is op jou als spreker. Begin met ‘Ik wil..’ en richt het doel aan jezelf. Jij wil dit doel behalen samen met je deelnemers!
7. Publieksvriendelijk
De kijker krijgt jouw doel nooit te weten. Het is jouw doel en jij wil het bereiken en daar hebben je kijkers niets mee te maken. Als je, je doel niet behaald is dat niet de schuld van je kijkers, maar heb jij ergens een fout begaan.
Wanneer jij je aan bovenstaande punten houdt heb je meer kans om je doelen te behalen!
1. Bepaal je doel
Of je nu een video opneemt, een training, workshop of een presentatie geeft, het is altijd belangrijk om een doel te bepalen. Door de doelvorming kun jij gerichter te werk gaan en weet je precies waar je naartoe wil.
Wat wil je bereiken met je presentatie?
Het is belangrijk dat je concreet formuleert wat je wil bereiken met je video. Dus niet zo: ‘Ik wil de kijkers verder helpen op het gebied van advertising, maar zo:
'Ik wil de kijkers activeren om een eigen advertentie te plaatsen op Facebook, waardoor ze meer klanten werven voor hun onderneming.'
Welk probleem staat centraal in jouw video?
Kijk eens terug naar de vorige les. Welk probleem staat centraal tijdens jouw video? Baseer jouw concrete doel op dit probleem.
Doelformulering
Begin de doelformulering altijd met ik, want het gaat tenslotte over jouw video en over wat jij als spreker en ondernemer wil bereiken.
Ik wil de kijkers................................................................’
Of
Ik wil mijn product................................................................’
Doelformulering
Begin de doelformulering altijd met ik, want het gaat tenslotte over jouw video en over wat jij als spreker en ondernemer wil bereiken.
Ik wil de kijkers
................................................................’
Of
Ik wil mijn product
................................................................’
Goede activerende woorden zijn
Overtuigen, informeren, activeren, motiveren, amuseren, inlichten, instrueren, onderwijzen, introduceren, demonstreren of verkopen.
2. Hoe behaal jij je doel?
Het is belangrijk dat jij je doel behaalt en daarom moet je er van tevoren zo goed mogelijk over nadenken.
Stel dat dit mijn doel is:
'Ik wil de kijkers activeren om een eigen advertentie te plaatsen op Facebook, waardoor ze meer klanten gaan werven voor hun onderneming.
Dan noteer ik vervolgens drie actiepunten waarmee ik denk dit doel te behalen:
1. Ik start met het vertellen van de voordelen van Facebook en controleer of iedereen een zakelijk profiel heeft.
2. Ik laat de deelnemers de achterkant van Facebook zien.
3. Ik plaats mijn advertentie op Facebook.
Welke actiepunten zijn van toepassing op jouw doel?
1.................................................................................................................................
2.................................................................................................................................
3.................................................................................................................................
3. Wanneer heb je jouw doel bereikt?
Het is fijn om vooraf te bepalen wanneer jij jouw doel hebt bereikt. Wanneer ben jij tevreden?
Ik ben tevreden als ...........................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
Ik ben tevreden als ...........................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
Ik ben tevreden als ...........................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................