3.2 C = Contact maken Copy

Contact maken tips:

Maak contact met de kijkers

Wist je dat je ook tijdens het opnemen van je eigen video contact kunt maken met de kijker. Je kan ze stap voor stap meenemen in jouw verhaal, interactie toevoegen en ze een warm welkom geven. Het is belangrijk dat de kijkers zich aangesproken voelt. Dat zij doorkrijgen dat jij de persoon bent die hun verder kan helpen, waardoor zij daadwerkelijk jouw klanten kunnen worden.

De eerste 5 – 20 seconde zijn bepalend

De kijker die jouw video aan het bekijken is, wil direct meegenomen worden in jouw verhaal. De eerste paar seconden kunnen er namelijk voor zorgen dat de kijker ook echt tot het eind blijft kijken. Aan het begin stellen zij zich (onbewust) de vraag: ‘Is dit interessant voor mij?’ Als ze een goed gevoel krijgen en/of nieuwsgierig worden, dan pas blijven ze kijken. Start daarom altijd je videopresentatie met een verrassende inleiding, stel jezelf voor in max 7 woorden en vertel vervolgens waarover jij een video gaat opnemen.

Zet de kijkers centraal

Het allerbelangrijkste van je gehele videopresentatie zijn de kijkers die je video gaan zien. Je neemt immers je video niet voor jezelf op? Nee, je neemt hem speciaal op voor de kijkers.

De kijker, in dit geval je doelgroep wil graag de persoon achter het bedrijf leren kennen. Video kan ervoor zorgen dat dit op een luchtige en persoonlijke manier gebeurd. Als je oprecht contact wilt maken met je kijker is het belangrijk dat jij ze centraal zet.

Oefening: Jezelf presenteren voor de kijker

Als spreker is het lastig om op één vaste plek je focus te houden met je ogen. Onbewust kijken we alle kanten op, vooral wanneer we aan het nadenken zijn, dan kijken we automatisch naar boven.

Dat is de gewone houding van je ogen wanneer je terug gaat denken aan een bepaalde inhoud of herinnering. Helaas verlies je hierdoor oogcontact met de kijker. Dit wil je voorkomen, vandaar dat de focus in de lens belangrijk is.

Doel: In deze oefening ga je ervoor zorgen dat de lens eigenlijk je ideale klant, doelgroep of vriend is. Je gaat de afstand tussen jullie verkleinen.

Stap 1: De lens is je kijker
Als je gewoon met iemand praat maak je onbewust oogcontact. Uit gewoonte blijven we de persoon in kwestie aankijken. Kijk naar de lens alsof dit de ogen zijn van de kijker. Door oogcontact te maken en te houden, bewaar je zowel de focus voor jezelf als voor de kijker.


Stap 2: Spreek tegen een persoon
Spreek tegen de lens alsof je tegen een persoon aan het spreken bent. Probeer echt tegen iemand te praten vanuit je doelgroep. Spreek je dan met u of met jou? Of spreek je met vakjargon of juist in Jip & Janneke taal?


Stap 3: Neem de tijd
Wees bewust van je spreektempo. Op het moment dat jij in een rap tempo door de tekst gaat, overval je het publiek met een waterval aan informatie. Hierdoor kunnen zij jouw informatie minder goed opslaan.

Probeer te denken in komma’s. Elke keer wanneer je een komma hoort in de zin, neem dan even een kleine (adem)pauze. In deze pauzes kan jouw boodschap echt overkomen op het publiek.


Stap 4: Jouw energie
Wanneer jij een video of gewoon een presentatie geeft, is het van belang dat je een hoge energie hebt. Met deze energie kan je namelijk je kijker gaan inspireren. Met een hoge energie bedoel ik rechtop zitten of staan, met intonatie spreken en zet je mimiek aan.


Stap 5: Lange ademhaling
Vóórdat je de camera aanzet is het verstandig om eerst eens goed in en uit te ademen. Zo zorg je ervoor dat je adem laag is en dat je meteen goed kan beginnen. Wanneer hij laag is kan jij de camera aanzetten en beginnen.


Je gaat beginnen. Als je de camera klaar hebt staan en de tekst kent, dan kan je gaan beginnen met oefenen.

Oefen een aantal keer jouw tekst voor de camera. Het is ook goed om je eigen video’s terug te bekijken. Heb je voldoende licht, is het geluid goed of heb je een afleidende achtergrond?

Wanneer je helemaal tevreden bent, kun jij jouw video gaan opnemen.

Succes en veel plezier met het opnemen van jouw video.