2 De vormgeving van je presentatie Copy

Tijdens een presentatie geven is het vaak moeilijk om je ademhaling laag te houden. Vaak als we toch een beetje stress krijgen, verliezen wij de focus erop. Dit is helaas heel logisch en onbewust snel gebeurd.

Waarom moet de ademhaling laag blijven:
Door een lage ademhaling houden wij veel meer ruimte in de longen om in en uit te ademen. Je kunt beter uit je woorden komen en is het mogelijk om langzamer te spreken.

Genoeg voordelen om te werken aan je ademhaling, lijkt me zo!



Stap 1: Ga languit liggen
Je kunt er voor kiezen om op je bed, op de bank of een mat op de grond te gaan liggen. Het is de bedoeling dat je hele lichaam de ondergrond raakt.


Stap 2: Ontspan
Leg je armen naast je lichaam, je benen naast elkaar en je ogen dicht. Probeer in deze houding te ontspannen.


Stap 3: Focus op je buik
We willen graag de focus brengen naar de buik. De beste manier om dit te doen is je handen rondom je navel te leggen.


Stap 4: Adem naar je handen toe
Het is nu de bedoeling dat je naar je handen gaat ademen die nog steeds op je buik bevinden. Zorg dat je buik volloopt met lucht wanneer je inademt en leegloopt wanneer je uitademt.


Stap 5: Adem in en uit
Doe deze oefening 10 keer in en uit



Je zal me misschien niet geloven, maar dit is de normale en gezonde manier van ademhalen. Als wij slapen doen wij dit automatisch en denken wij er niet eens over na.

Herhaal deze oefening meerdere keren vóórdat je gaat presenteren. Zorg altijd voor de focus op je onderbuik. Dit kan natuurlijk ook staand als je geen mogelijkheid ziet om dit liggend te doen.

Succes en veel plezier met deze oefening.