0% Complete
0/34 Steps

2 Analyseer het publiek Copy

Bij elke presentatie die jij op dit moment geeft of in de toekomst wil gaan geven is het belangrijk dat je jouw kijkers analyseert. Voor wie is je video bestemt en wie help jij hiermee verder helpen?

Waarom is het bepalen van een doelgroep belangrijk?
Tegenwoordig heeft iedere coach of trainer het over de ideale klant. Wie wil jij aanspreken? De belangrijkste vraag is: wie wil jij verder helpen? Jij bent de expert dus jij bepaalt wie jouw ideale klant is. Stel jezelf vragen als: wat voor persoon trekt mij aan en van wie krijg ik energie? Welke klant zie ik als interessant? Probeer deze vragen voor jezelf te beantwoorden en vindt zo jouw ideale klant.

Het heeft een aantal voordelen wanneer jij je doelgroep hebt bepaald. Je kunt bijvoorbeeld de manier waarop je mensen aanspreekt in een oproep op social media aanpassen aan je doelgroep. Als jouw doelgroep bestaat uit mensen van een hogere leeftijd spreek je hen waarschijnlijk met u aan. Als jouw doelgroep bestaat uit mensen uit hetzelfde vak dan gebruik je andere woorden en waarschijnlijk wat meer vaktermen, omdat zij hier al de nodige kennis van hebben. Je past je woorden dus aan op je doelgroep.

Welke doelgroep wil jij graag verder helpen met jouw expertise?
Met behulp van onderstaande vragen kun jij bepalen wie jouw doelgroep is en dus je ideale klant.

1. Aan welke sector of niche wil jij jouw kennis overdragen?
Verzorging, administratie, landbouw, groen, secretariaat of meer de ondernemers kant op zoals VA, coaches, trainers, boekhouders of…?

............................................................................................................................................

2. Bestaat jouw doelgroep uit mannen, vrouwen of is het een mix van beiden?
Schrijf je in de hij of zij vorm?

............................................................................................................................................

3. In welke leeftijdscategorie bevindt jouw doelgroep zich?

............................................................................................................................................

4. Waar heeft jouw doelgroep behoefte aan?

............................................................................................................................................

5. Wat is het niveau van jouw doelgroep?
Hebben ze al kennis over jouw expertise of ga jij hen alles vertellen?
Begin je bij het begin of wil je verder de verdieping ingaan?

............................................................................................................................................

6. Noteer nog extra opmerkingen over je doelgroep

............................................................................................................................................