2.2 Passende titels bedenken

Passende titels bedenken

Als jij helder hebt over welk onderwerp jij een podcast gaat opnemen, dan is het ook zeker handig dat jij hierbij een pakkende titel gebruikt. Je geeft als het ware van te voren een beeld waarnaar ze gaan luisteren.

De voordelen:

  • Naamsbekendheid creëren
    Je kan in één keer je bedrijfsnaam goed op de kaart zetten. Na het lezen van de titel willen zij meer weten over wie jij bent en wat je doet.
  • Nieuwsgierig maken
    Door een passende en steengoede titel te bedenken, worden jouw potentiële klanten nieuwsgierig naar jouw podcast programma.
  • Promotie
    Daarnaast kan je jouw titel(s) ook voor promotiedoeleinden inzetten. Je kunt  namelijk bepaalde zoekwoorden in je titel verwerken. Zo kan de nog onbekende luisteraar door een zoekmachine te gebruiken jouw podcast vinden.

Voorbeelden van pakkende podcast titels:

- De belangrijkste regels over..
- De .. geheimen over..
- De eenvoudige manier om..
- De geheime truc over..
- De juiste manier om..
- De meest praktische methode om..
- De snelste manier om..
- Zo krijg je meer..

- Dit idee kan je .. opleveren
- Hoe je .. compleet veranderd
- Hoe jij een succesvolle ..
- In .. stappen naar meer..
- Ongeschreven regels voor..
- .. Oplossingen voor..
- Wat doe je als..
- Zo maak je een succesvolle..
- .. Technieken om..

Nog een aantal praktische tips:

Het onderwerp erin plaatsen
Het is verstandig om het onderwerp al te vermelden in je titel, waardoor ze sneller gaan door klikken naar meer informatie. Tevens kunnen ze hierdoor ook makkelijker je nieuwe podcast aflevering vinden met een willekeurige zoekmachine.

Welk doel heb je?
Bedenk van te voren wat je met je podcast wil bereiken? Wat is je doel? Welke boodschap wil je delen? Vanaf dat moment kun je gaan bepalen wat je onderwerp gaat worden.

Wat levert het de luisteraar op?
Hoe handig zou het zijn om meteen te vertellen wat het hun gaan opleveren? Bijvoorbeeld ‘7 voordelen waarom je nu moet starten met presenteren’, deze titel maakt meteen duidelijk, aan de nog onbekende luisteraar, waar hij overgaat.

Cijfers, tips of stappen
Om de luisteraars nieuwsgierig te maken naar de inhoud, is het goed om oneven cijfers erin te verwerken. Dit kun je doen door bijvoorbeeld x aantal tips of stappen erin te vermelden. Schrijf daar ook bij, wat het voordeel voor de luisteraars is.

Maak een lijst met pakkende titels: 

Dit mogen ook gewoon ideeën zijn die nu in je hoofd opkomen. Zonde om deze waardevolle titels verloren te laten gaan.

  • .......................................................................................................................................
  • .......................................................................................................................................
  • .......................................................................................................................................
  • .......................................................................................................................................
  • .......................................................................................................................................
  • .......................................................................................................................................
  • .......................................................................................................................................
  • .......................................................................................................................................
  • .......................................................................................................................................
  • ...................................................................
  • ...................................................................
  • ...................................................................
  • ...................................................................
  • ...................................................................

Wanneer je de opname hebt gemaakt is het altijd verstandig om nog eens te kijken of de titel nog steeds past bij de inhoud van je podcast. Vervolgens kun je volle bak gaan werken aan de promotie.