2.1 Planning maken

De voordelen van een podcast planning

Ben jij de ondernemende expert die echt een planning maakt voor je podcast of verzin je elke keer een nieuw onderwerp? Beide hebben natuurlijk voor en nadelen, zoals altijd. Als presentatiecoach raad ik je zeker aan om een planning voor je podcast te maken. De voordelen hiervan deel ik graag met je, zodat ik zeker weet dat jij voortaan ook een planning maakt.

De 5 voordelen van een planningsschema:

1. Je kan een mooie volgorde maken aan onderwerpen
Door de volgorde helder voor jezelf te hebben kun jij de luisteraars echt meenemen van het een naar het andere onderwerp. Tevens kun je ook makkelijker gaan spreken over je vorige podcast die je hebt opgenomen. Dit sluit namelijk goed aan op het onderwerp dat jij nu aan het behandelen bent.

2. Je blijft consequent opnemen
Wanneer jij een duidelijk gericht doel voor ogen houdt, kun jij veel gemakkelijker door blijven gaat op hetzelfde niveau. Hierdoor krijg jij elke keer figuurlijk een ‘trap onder je kont’. De luisteraars blijven bij je, wanneer je de opnames blijft delen. Dit is één van de belangrijkste ingrediënten om te blijven werken aan je relatie met je luisteraars.

3. Je kan promotie maken voor de volgende keer
Is je presentatie bijna klaar, dan kun je gaan inhaken op het onderwerp voor de volgende keer. Het is juist slim om meteen promotie ervoor te maken. Zo blijven ze actief betrokken en willen zij als eerste je nieuwe opname gaan horen. Betere reclame kun je bijna niet krijgen.

4. Je kan gericht te werk gaan
Wanneer jij eenmaal je planning op orde hebt, hoef je alleen maar dit uit te voeren. Weet je hoeveel tijd het scheelt dat je niet steeds opnieuw hoeft te bedenken wat je gaat doen. Ideaal en dit kan ik je aanraden om te doen.

5. Je kan de planning combineren met je andere content
Maak jij jezelf ook zichtbaar door de andere kanalen te gebruiken? Dan kan je via dit kanaal ook promotie gaan maken voor je podcast. Wat je ook nog extra kan doen is de planning combineren met je social media planning. Zo kan je podcast meteen een toegevoegde waarde worden voor je volgers. Je kan bijvoorbeeld in weekthema’s gaan werken waarin je onder andere je post, video en je podcast over laat gaan. Je maakt letterlijk een totaal-plaatje voor je volgers.

Voor mij zijn dit zeker voordelen, waarom ik mij aan een schema houdt. Het enige is wel dat dit goed voor jou moet passen. Het zou zonde zijn als je uren bezig bent met een planning te maken en er vervolgens niets meedoet.

Wat je ook doet, zorg er in ieder geval altijd voor dat je boodschap helder is voor de luisteraars. Je neemt hem immers voor hun op! De rest komt vanzelf zo ook je schema of de volgorde die je gaat aanhouden.


Maak je onderwerpen helder!

Schrijf alles voor jezelf zo concreet en duidelijk mogelijk op. Nu is het helder, maar is het over een halfjaar nog steeds zo duidelijk voor je? Ook een kleine stap, is een actie en daarom moet je deze zeker opschrijven. Hoe meer je nu brainstormt, hoe makkelijker dit voor een later moment is.

[VOORBEELD] Podcast opnemen

Ik kan informatie delen over:

  • Kies het juiste onderwerp voor je luisteraars
  • Met zelfvertrouwen je podcast opnemen
  • De inhoud van je podcast bedenken
  • ..........
  • ..........

En zo kan ik nog even doorgaan. Schrijf jouw onderwerpen in dit tabel en noteer concrete onderwerpen waarin jij een hele podcast over kan maken.

1) .............................................

Jij kan informatie delen over:

  • ....................................................................................................
  • ....................................................................................................
  • ....................................................................................................
  • ....................................................................................................
  • ....................................................................................................

2) .............................................

Jij kan informatie delen over:

  • ....................................................................................................
  • ....................................................................................................
  • ....................................................................................................
  • ....................................................................................................
  • ....................................................................................................

3) .............................................

Jij kan informatie delen over:

  • ....................................................................................................
  • ....................................................................................................
  • ....................................................................................................
  • ....................................................................................................
  • ....................................................................................................

4) .............................................

Jij kan informatie delen over:

  • ....................................................................................................
  • ....................................................................................................
  • ....................................................................................................
  • ....................................................................................................
  • ....................................................................................................

5) .............................................

Jij kan informatie delen over:

  • ....................................................................................................
  • ....................................................................................................
  • ....................................................................................................
  • ....................................................................................................
  • ....................................................................................................

De volgende stap is: dat jij je podcast gaat inplannen voor de komende maanden. Wanneer ga je welke aflevering opnemen en publiceren?