1.5 Formuleer je boodschap

Wat is een boodschap?

Wanneer jij een video aan het maken of opnemen bent heb je een bepaald doel voor ogen. Dit doel wil jij graag behalen en je wil je kijkers iets bijleren over jouw expertise.

De boodschap van je video is datgene waarvan je wil dat de kijkers het onthouden.  Het moet het antwoord zijn dat zij geven op vragen als ‘waar ging de video over’ of ‘wat heb je geleerd’?

Je kunt het zo zien:

1. Het onderwerp kies je uit voor de kijkers
Je wil natuurlijk dat je onderwerp aansluit op de behoefte en de verwachtingen van de kijkers.

2. Je doel stel je op voor jezelf
Wat wil jij bereiken met je videopresentatie? Waarom neem je de video op? Je wil de kijkers verder helpen, maar je wil er als ondernemer zelf ook iets uithalen.

3. De boodschap van je video is voor jezelf en voor de kijkers
De boodschap is voor jou, omdat je complete presentatie hierover gaat en de boodschap is voor de kijkers, omdat je hen iets wil bijbrengen dat ze onthouden en in de toekomst kunnen toepassen in bijvoorbeeld hun werkveld.

De regels om een boodschap te formuleren:

Wanneer je een boodschap voor je presentatie wil formuleren is het handig om rekening te houden met een aantal ongeschreven regels. Je wil tenslotte de boodschap goed overbrengen.

1. Formuleer je boodschap kort en krachtig
Maak je boodschap niet te lang. Dit wordt namelijk al snel een ingestudeerde tekst zonder enige diepgang. Hierdoor gaat je boodschap het ene oor in en het andere uit en dat is zonde van je presentatie, tijd en inspanning. Houdt je boodschap daarom kort en krachtig, zodat deze makkelijker te onthouden is.

2. Maak je boodschap herkenbaar
Als je wil dat de kijkers zich in je boodschap kunnen vinden is het verstandig om er een herkenbaarheidselement in te verwerken. Zo kunnen ze zichzelf in jouw boodschap herkennen, waardoor ze zich aangesproken voelen. Wanneer de kijkers zich in jouw boodschap herkennen kan je ze sneller activeren om iets te doen.

3. Persoonlijke aandacht
Praat met de kijkers in plaats van tegen ze. Zo voelen de kijkers zich meer aangetrokken tot jouw onderwerp en boodschap. Denk bijvoorbeeld aan zinnen als: ‘ondernemers zoals jullie kunnen het verschil maken’ of ‘jij kan het verschil maken’. Door gebruik te maken van deze persoonlijke aanpak bouw je sneller een band op met de kijkers en win je hun vertrouwen.

4. Maak het zichtbaar/visueel
Er zijn altijd personen die niet theoretisch zijn onderlegd. Zij hebben een visueel aspect nodig, waardoor ze de informatie beter kunnen onthouden. Je kunt ervoor kiezen om je uitleg tijdens de presentatie letterlijk zichtbaar te maken of je kunt het figuurlijk doen met woorden. Over het letterlijk zichtbaar maken kom ik later nog op terug. Ik ga het eerst hebben over het figuurlijk zichtbaar maken van je uitleg.

Door het gebruik van bepaalde woorden kun je jouw boodschap figuurlijk zichtbaar maken voor de kijkers Je kunt er bijvoorbeeld een metafoor aan koppelen of bepaalde activerende woorden gebruiken.

5. Activerende woorden
De woorden die je hiervoor uitkiest moeten wel persoonlijk gericht zijn aan de kijkers.

Bijvoorbeeld ‘Wil jij je presentatieangst overwinnen, zodat je voortaan ook op het podium durft te staan?’

Dit is nog niet mijn boodschap, maar juist mijn voorzet, voordat ik mijn boodschap inkop. De personen die het podium, om wat voor reden dan ook, ontwijken of zich er niet goed op voelen, voelen zich aangesproken bij deze zin.

In mijn voorbeeld heb ik deze activerende woorden gebruikt: overwinnen, voortaan en durven. Alleen al met deze drie woorden kun je heel wat boodschappen maken. Bijna iedereen wil namelijk wel iets overwinnen, waardoor ze het voortaan durven.


1. Formuleer je boodschap

1. Wat wil jij meegeven aan de kijkers?
Wat is volgens jou het belangrijkste waar de kijkers wat mee moeten doen? Denk eens aan je eigen opgestelde doel en omschrijf jouw boodschap in je eigen woorden.

................................................................................................................................................
................................................................................................................................................

2. Welke activerende woorden horen bij jouw boodschap?
Brainstorm over de geschikte woorden. Deze woorden kun je voor meerdere doeleinden gebruiken.

................................................................................................................................................
................................................................................................................................................

3. Schrijf de boodschap met eigen gekozen activerende woorden op
Het kan makkelijker zijn om in het klad het één en ander op te schrijven en alvast te bedenken wat je allemaal wil zeggen tijdens jouw video.

................................................................................................................................................
................................................................................................................................................

4. Waarin kunnen de kijkers zichzelf herkennen? 

................................................................................................................................................
................................................................................................................................................

5. Maak nu je boodschap kort en krachtig en schrijf het op in één zin

................................................................................................................................................
................................................................................................................................................

6. Formuleer je de boodschap gericht naar de kijkers toe

................................................................................................................................................
................................................................................................................................................

2. Herhaal de boodschap nooit letterlijk

De kijkers houden ervan om naar jou te luisteren. Jij bent namelijk over je expertise aan het spreken waarin zij misschien wel geïnteresseerd zijn.

Het is vaak zo dat de kijkers maar een gedeelte van je videopresentatie onthoudt, omdat hij/zij veel informatie te verwerken krijgt. Wanneer je als spreker enthousiast bent over je expertise en heel veel informatie deelt kan dit nog wel eens teveel informatie zijn. De kijkers willen graag dat je, je informatie nogmaals kort en bondig herhaalt, maar wel met andere woorden dan je eerder gebruikt hebt. De onderstaande quote verwoordt precies wat ze denken:

Quote’ Wij willen eenzelfde verhaal wel eens tweemaal vertellen, maar nooit meer dan eenmaal horen.’’

– William Hazlitt

Wat wij als kijker wel willen is:
De boodschap met dezelfde strekking horen op een andere manier en met andere woorden. Alleen op deze manier kunnen wij jouw boodschap onthouden!

Formuleer je boodschap op een aantal verschillende manieren

1.................................................................................................................................
2.................................................................................................................................
3.................................................................................................................................

Vul ze allemaal in. Je gebruikt ze waarschijnlijk niet allemaal, maar door ze nu te formuleren kun je ze in de toekomst eens terug zoeken en gebruiken.