1.3 Kies je onderwerp uit

Als het goed is weet je nu hoe je vakgebied eruit ziet en wie de kijkers zijn van jouw video. Het volgende onderwerp dat hier naadloos op aansluit is het uitkiezen van een onderwerp waarover jij gaat spreken. Het is belangrijk dat je een aantal onderwerpen selecteert, zodat je de kijkers niet vermoeid of in de war brengt door teveel informatie te delen. We gaan de informatie voor de kijkers filteren.  Alleen hoe kies je nu de juiste onderwerpen uit? Het is belangrijk dat je onderwerp goed aansluit bij de behoefte van je kijkers.

De regels om een onderwerp uit te kiezen

Er zijn een aantal regels waar je, je het beste aan kunt houden bij het bedenken van de juiste onderwerpen.

1. Beheers de inhoud
Jij als spreker moet er voldoende over weten. Je moet het niet doen als je er bijvoorbeeld over twijfelt of als het net buiten je vakgebied valt. Maak jouw video’s exclusief en alleen over hetgeen dat binnen jouw vakgebied past.

2. Puur informatief
Jij als spreker moet er gemakkelijk over kunnen spreken, zonder toeters en bellen te gebruiken. Als jij een grafiek moet laten zien of een bepaalde afbeelding, dan heb je meer techniek nodig dan alleen je camera. Probeer het zo simpel mogelijk voor jezelf te houden, waardoor het voor de kijkers te behappen is.

3. Concreet maken
Ga niet te veel onderwerpen aansnijden tijdens je video. Je overspoelt als het ware je kijkers met te veel informatie. Hierdoor word je video automatisch minder waard en dat is jammer. Kies daarom voor één bewust onderwerp, waardoor je de verdieping kan opzoeken.

4. Relevant
Je onderwerp moet echt relevant zijn voor je doelgroep en helemaal bij je vakgebied passen. Het zou raar zijn als ik ineens over ‘dieren’ ga beginnen, wat totaal niet past bij mijn vak ‘presenteren’. Blijf daarom altijd alert op ‘hoe relevant is dit voor mijn doelgroep?’

1. Jouw thema

Jouw expertise is het thema van jouw onderneming. Dit is het fundament van je presentatie en vanuit hier vertel jij de kijkers over jouw expertise.

Martiena de Graaf

Mijn persoonlijke voorbeeld:
Mijn thema is presenteren. Vanuit deze expertise neem ik al mijn videopresentatie en trainingen op.

Mijn persoonlijke voorbeeld:
Mijn thema is presenteren. Vanuit deze expertise neem ik al mijn videopresentatie en trainingen op.

Wat is het bindende thema van jouw expertise?
................................................................................................................................................


2. Welke onderwerpen horen bij jouw thema?

Maak een mind-map
Met een mind-map kan je op geweldige onderwerpen komen waar je nog niet eerder aan gedacht had. Schrijf alle onderwerpen op in deze mindmap.

Kijk eens op Google-Analytics
Welke artikelen of onderwerpen worden het meeste bekeken op je website? Door de hoeveelheid kijkers op je website weet je meteen waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Hier kun jij natuurlijk slim op inspelen door over dit onderwerp óók video’s op te gaan nemen.

Stel eens de volgende vraag: Waar zou jij meer over willen weten?
Deze vraag is vrijblijvend en kun je stellen aan je volgers op social media. Door de antwoorden vervolgens te gebruiken kom je zo dicht als mogelijk bij jouw potentiële klanten.

Door deze drie manieren te onderzoeken krijg jij weer nieuwe inspiratie voor je volgende video reeks. Vul de lijst aan met titels en bijhorende tips op. Het zou zonde zijn om deze waardevolle informatie te vergeten op de langere termijn.

Mijn persoonlijke voorbeeld:
Bij het presenteren gaat het om o.a. de kijkers, je echtheid, contact maken, je houding en de tekst die je uitspreekt

Martiena de Graaf

Mijn persoonlijke voorbeeld:
Bij het presenteren gaat het om o.a. de kijkers, je echtheid, contact maken, je houding en de tekst die je uitspreekt

Schrijf al jouw onderwerpen op:


................................................................


................................................................


................................................................


................................................................


................................................................


................................................................


................................................................


................................................................


................................................................


................................................................


................................................................


................................................................


3. Onderwerpen verduidelijken

In de eerdergenoemde mindmap heb je heel veel onderwerpen opgeschreven. Elk onderwerp apart is al voldoende voor één video. Hierdoor kun je dieper op de stof ingaan. Anders ben je eerder een masterclass aan het geven, dan een video aan het opnemen. Over welke specifieke onderwerpen ga jij nu (en in de toekomst) meer vertellen?

Onderwerpen opschrijven
Schrijf bij alle onderwerpen (opdracht 2) de problemen op die jij hierover kan oplossen. Noteer daarbij ook meteen een aantal tips die je kunt benoemen tijdens je video. Dit scheelt werk bij het bedenken van je inhoud.

Martiena de Graaf

Mijn persoonlijke voorbeeld: 'Kijkers'
- De kijkers hebben niet de juiste aansluiting met het onderwerp
- Contact maken met de kijkers
- De kijkers worden niet centraal gezet

Voorbeeld: 'Kijkers'
- De kijkers hebben niet de juiste aansluiting met het onderwerp

- Contact maken met de kijkers

- De kijkers worden niet centraal gezet


4. Beschrijf concreet het probleem dat jij wil oplossen

Bepaal welk probleem je gaat behandelen tijdens je video. Probeer deze zo specifiek mogelijk te formuleren. De andere problemen die je hebt genoteerd kun je gebruiken bij je volgende video.

Martiena de Graaf

Mijn persoonlijke voorbeeld: 'Het probleem van de kijkers'
De kijkers worden niet centraal gezet gedurende het opnemen van de video, waardoor ze eerder de video uitzetten. Hierdoor verlies je een potentiële klant, die geïnteresseerd was in het onderwerp die jij behandelde.

Voorbeeld: probleem van de 'kijkers'
De kijkers worden niet centraal gezet gedurende het opnemen van de video, waardoor ze eerder de video uitzetten. Hierdoor verlies je een potentiële klant, die geïnteresseerd was in het onderwerp die jij behandelde.


5. Omschrijf de oplossing(en)

Schrijf hieronder kort en krachtig de oplossingen op die je wil delen tijdens je presentatie.

Martiena de Graaf

Mijn persoonlijke voorbeeld: De oplostips

- Kijk de gehele opname de lens in, waardoor de kijker wordt aangekeken.
- Vertel waar de video over gaat.
- Stel regelmatig open vragen, waardoor de kijker gaat nadenken.
- Deel een persoonlijke boodschap met ze, waardoor ze in actie schieten.
- Geef een call-to-action, waardoor ze weten wat de volgende stap zal zijn.

Voorbeeld: oplostips:
- Kijk de gehele opname de lens in, waardoor de kijker wordt aangekeken.

- Vertel waar de video over gaat.

- Stel regelmatig open vragen, waardoor de kijker gaat nadenken.

- Deel een persoonlijke boodschap met ze, waardoor ze in actie schieten.

- Geef een call-to-action, waardoor ze weten wat de volgende stap zal zijn.

Nu je ongeveer weet wat de grote lijnen worden van je presentatie gaan we verder met het bepalen van je doel. Wat wil je bereiken met het opnemen van deze video?