1.2 Analyseer je kijkers

Bij elke video presentatie die jij op dit moment geeft of in de toekomst wil gaan geven is het belangrijk dat je jouw kijkers analyseert. Voor wie is je video bestemt en wie help jij hiermee verder helpen?

Voor wie ga jij jouw video’s opnemen? Voor jouw doelgroep? Heel goed, alleen hoe weet de kijker in kwestie dat hij of zij in jouw doelgroep zit? Hoe spreek jij ze aan, zodat ze voor 99% zeker weten dat jij hun verder kan helpen? Deze stap wordt vaak overgeslagen omdat ze de kijkers zien als hun uitgekozen doelgroep. Dat klopt ook helemaal, want jij hoopt dat jouw kijkers overéénkomen met je uitgekozen doelgroep. 

Wist je dat mensen die video’s bekijken vaker visueler zijn ingesteld dan de lezers van je artikel of de luisteraars van je podcast aflevering?

Zij leren juist van de manier hoe jij aan het spreken bent en van de concrete voorbeelden die jij geeft. Het is heel goed om tijdens je opname te werken aan je ‘persoonlijk band’ met de kijkers. Dit is namelijk ook de manier waarop jij werkt, waardoor ze nog meer geprikkeld worden om jouw potentiële klant te worden. Zo moeten bijvoorbeeld de voorbeelden naadloos aansluiten bij de kijkers. Stel ik begin in een video ineens over de nieuwste haartrends te praten, dan zullen de kijkers toch denken: wat heb ik hieraan? Waarom spreekt Martiena de presentatiecoach over kapsels?

‘Hoe dichter jij bij de persoon uit je doelgroep komt, hoe beter jij weet waarmee je ze verder kunt helpen.’ Je doelgroep voelt zich hierdoor meer aangesproken. Dit is ook meteen de reden waarom zij langer naar je video blijven kijken. Door jouw video te bekijken kun je hun verder helpen met het onderwerp of obstakel die zij hierover hebben.

Daarnaast is het ook goed om je informatie aan te passen qua moeilijkheidsgraad voor je kijkers. Stel je praat bijvoorbeeld in vakjargon waardoor de kijkers jouw inhoud niet goed kunnen opslaan, dit is juist wat je moet zien te voorkomen. Speel daarom goed in op de kennis en vertel duidelijk waarover deze video gaat. Maak de inhoud voor jouw doelgroep begrijpelijk.

Jouw doelgroep, de kijkers analyseren

Stel jezelf vragen als: wat voor persoon trekt mij aan en van wie krijg ik energie? Welke klant zie ik als interessant? Probeer deze vragen voor jezelf te beantwoorden en vindt zo jouw ideale klant.

Het heeft een aantal voordelen wanneer jij je doelgroep hebt bepaald. Je kunt bijvoorbeeld de manier waarop je mensen aanspreekt in een oproep op social media aanpassen aan je doelgroep. Als jouw doelgroep bestaat uit mensen van een hogere leeftijd spreek je hen waarschijnlijk met u aan. Als jouw doelgroep bestaat uit mensen uit hetzelfde vak dan gebruik je andere woorden en waarschijnlijk wat meer vaktermen, omdat zij hier al de nodige kennis van hebben. Je past je woorden dus aan op je doelgroep.

Welke doelgroep wil jij graag verder helpen met jouw expertise?

Met behulp van onderstaande vragen kun jij bepalen wie jouw doelgroep is en dus je ideale klant.

1. Aan welke sector of niche wil jij jouw kennis overdragen?
Verzorging, administratie, landbouw, groen, secretariaat of meer de ondernemers kant op zoals VA, coaches, trainers, boekhouders of…?

............................................................................................................................................

2. Bestaat jouw doelgroep uit mannen, vrouwen of is het een mix van beiden?
Schrijf je in de hij of zij vorm?

............................................................................................................................................

3. In welke leeftijdscategorie bevindt jouw doelgroep zich?

............................................................................................................................................

4. Waar heeft jouw doelgroep behoefte aan?

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

5. Wat is het niveau van jouw doelgroep?
Hebben ze al kennis over jouw expertise of ga jij hen alles vertellen? Begin je bij het begin of wil je verder de verdieping ingaan?  

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

6. Op welke Social Media kanalen kun jij hun bereiken?
De laatste vraag kan nog wel de belangrijkste zijn. Op welke platformen ga jij deze video’s publiceren, zodat ze ook daadwerkelijk jouw doelgroep bereiken? Welke social media kanaal is het meest geschikt?

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

Noteer nog extra opmerkingen over je doelgroep

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................