1.1 Onderzoek je vakgebied

Als ik aan jou vraag: hoe ziet jouw vakgebied eruit? Waarin ben jij expert en waarmee kan jij me concreet verder helpen? Reageer je dan als eerste met uuh, vervolgens een paar woorden en kom je dan weer in een uuh terecht?

De meeste ondernemers kunnen op deze vragen over hun expertise moeilijk tot geen concreet antwoord komen. Ze komen hierdoor in een stagneermodus en kunnen daar moeilijk tot niet meer uitkomen tijdens dat gesprek. Vervolgens vergeten ze over deze vraag bewust na te denken en zo blijven ze in een visuele cirkel hangen met de uhh’s.

Daarom is dit de allereerste stap waarover je bewust moet gaan nadenken, zodat je niet meer terugvalt in het bekende stopwoordje: uhh.

Laten we beginnen bij het begin, jij hebt een vakgebied uitgekozen waar jij jouw klanten verder mee helpt. Hierover mag jij je een deskundige noemen, want jij weet hier veel meer over dan menig ander. Wellicht heb jij hier training voor gevolgd of werk jij puur vanuit je ervaring. Wat het ook is, voor jouw kijkers en/of je klanten maakt dit niet zoveel uit, zolang je maar goed werk levert.

Durf jij jezelf eigenlijk al een deskundige, expert of specialist te noemen in jouw vakgebied?

Dit is natuurlijk ook niet zomaar iets dat je gemakkelijk over jezelf wil zeggen. Alleen zo ziet jouw doelgroep jou wel. Zij willen ook alleen betalen voor een persoon die echt zeker is van zijn zaak, zodat ze gelijk goed geholpen worden. Dit heb jij alleen in de hand. Als jij jezelf zo nog niet ziet, waarom moet jouw doelgroep, jou dan wel zo zien?

Om jezelf meer inzicht te geven in jouw vakgebied ga ik je een paar vragen stellen, waarover jij vervolgens echt groot mag nadenken. Schrijf de antwoorden voor jezelf op, want bij les 1.3 – onderwerp uitkiezen, kunnen deze antwoorden goed van pas komen. 

1. Wat is jouw vakgebied?

Als jij in een paar zinnen moet uitleggen wat voor beroep jij hebt, welke zinnen gebruik jij dan? Het is altijd handig om deze tekst paraat te hebben. Het kan namelijk super duidelijk in jouw hoofd zijn, maar begrijpen de anderen dat dan ook meteen?

Er kan altijd een potentiële klant in je gesprekspartner zitten die jouw hulp heel goed kan gebruiken. Het enige wat jij maar hoeft te doen is: duidelijk zijn!

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

Martiena de Graaf

Mijn eigen voorbeeld:
‘Ik help ondernemende experts met hun presentatievaardigheden, zodat ze voortaan met plezier en zelfvertrouwen zichzelf kunnen presenteren op een podium in een video of podcast.’

Voorbeeld van een Virtueel Assistent (VA):
‘Ik kan ondernemers helpen met alles waarin zij ondersteuning nodig hebben, zodat zij verder kunnen met hun expertise vak.’

Voor dit voorbeeld heb ik expres gekozen voor een VA. Zij hebben een heel groot vakgebied met alles wat zij voor ondernemers kunnen betekenen. Alleen juist hierdoor raak je te gemakkelijk het overzicht kwijt. En dat is precies wat we willen voorkomen door je expertise uit te pluizen.

Als ik zelf een VA ga inhuren vraag ik me altijd af: Waarin is zij nu echt goed? Waar heeft ze zelf plezier in? Waarom zal ik voor haar gaan in plaats voor een andere VA? Zorg er altijd voor dat je jouw verhaal in een notendop versie kunt vertellen.


Voorbeeld van een metselaar:
Ik metsel huizen en schuren voor particulieren en voor diverse organisaties.

Kort en duidelijk, wat wil je eigenlijk nog meer over een metselaar weten? Bij een metselaar kun je, je wel afvragen wat zijn specialiteiten zijn, alleen weet jij net zo goed als ik ‘wat hij doet’. Bij hem zou het eerder om een klik gaan of omdat hij in dezelfde regio zijn  vak uitoefent.


2. Welke type ondernemer ben jij?

De volgende stap om meer de verdieping in te gaan, is het onderzoeken van het type ondernemer dat jij bent en vooral wil zijn. Hoe ziet het er nu voor je uit en hoe zou jij dit in de toekomst willen zien. Je mag altijd dromen, waardoor je een gericht doel krijgt.

Wat voor type ondernemer ben jij? Om dit uit te leggen heb ik een aantal beroepen uit dezelfde sector gekozen en die we allemaal kennen. De vraag die ik straks aan je wil stellen is: welke van deze voorbeelden wil jij zijn?

Voorbeeld: Huisdokter -> Specialist -> Afdeling hoofd/ Team specialisten

Huisarts

Als je aan een huisarts denkt, waar denk je dan als eerste aan? De persoon waar ik een afspraak mee maak wanneer ik een lichamelijk probleem heb of advies nodig heb? Heel logisch want je kunt bij een huisarts met je lichamelijke problemen terecht.

Als hij het antwoord niet heeft of je niet verder kan helpen stuurt hij je door naar het ziekenhuis waar een specialist werkt die je verder gaat helpen. Deze persoon heeft jarenlang gestudeerd om gespecialiseerd te worden in één expertise vak.

Specialist

Een specialist in het ziekenhuis heeft er bewust voor gekozen om een deskundige te worden met één specialiteit. Stel, hij is een neuroloog, dan zal hij (bijna) nooit ook je hart gaan onderzoeken. Nee, want daar heb je een cardioloog voor.

Elke specialist in het ziekenhuis heeft zo zijn eigen specialiteit die je niet met elkaar kunt vergelijken. Hij weet precies hoe hij je moet onderzoeken, waardoor je zo snel mogelijk van je lichamelijke problemen verlost wordt.

Afdelingshoofd/
Team specialisten

Als afdelingshoofd heb jij een team met specialisten om je heen. Samen kunnen jullie diverse problemen van verschillende patiënten oplossen. Je werkt nu samen met een handvol specialisten aan één operatietafel. Zo kunnen zij de persoon in één keer verder helpen.

Wie ben jij of wie wil jij zijn?
Ben jij de huisarts die haar klanten verder kan helpen met de basisproblemen? Wil jij liever de specialist zijn die bewust heeft gekozen voor een bepaald vakgebied? Of ga jij een team coördineren om een bedrijf of persoon in één keer verder te helpen?

Wat voor expert ben jij...................?


3. Waarin ben jij gespecialiseerd?

Welke onderwerpen behoren tot jouw vakgebied? Als je echt jezelf en je vakgebied moet gaan kaderen, door welke onderdelen krijg jij dan energie? Waar wil jij echt jouw klanten mee verder helpen?

Het kan heel goed zijn dat je er straks achter komt, dat je voortaan gerichter gaat werken. Dat je bepaalde onderwerpen los gaat laten waarmee je niet de juiste klik hebt.

Martiena de Graaf

Mijn persoonlijke voorbeeld:
Zelf maak ik video’s voor mijn onderneming, maar video-editing behoort niet tot mijn specialisme. Punt 1 ik heb hier geen ervaring in en ten tweede het gaat mij juist om de boodschap van de inhoud. Durf dus echt keuzes te maken!

Wel kan ik bijvoorbeeld mensen aanbevelen met wie ik regelmatig samenwerk of van wie ik weet dat zij kwaliteit leveren. Zo kan ik toch mijn klanten verder helpen.

Maak voor jezelf een lijst(je) met specialismes, waar jij jouw klanten mee kan verder helpen. Dit kan zowel vanaf het denk tot aan het uitvoerproces zijn. Schrijf alles op wat je te beginnen schiet. Het is immers altijd gemakkelijker om punten weg te strepen dan er achteraf extra bij te schrijven.

........................................................................

........................................................................

........................................................................

........................................................................

........................................................................

........................................................................

........................................................................

........................................................................

Maak de onderwerpen concreet
Schrijf vervolgens bij elk onderwerp ‘concrete voorbeelden’ waarin jij jouw klanten verder helpt. Tip voor als je er moeilijk uit komt: waar krijg jij de meeste vragen over of welke mooie voorbeelden kun je uit reviews halen? Wat je ook kan doen: een enquête sturen naar je klanten en uit de antwoorden krijg je zeker nieuwe inzichten.